پردیس علامه طباطبایی لرستان خبر داد :
برگزاری دوره ی بازآموزی مدرسان کارورزی یک و سه دانشگاه فرهنگیان استان لرستان
به گزارش روابط عمومی پردیس علّامه طباطبایی لرستان ، دوره ی بازآموزی مدرسان کارورزی ۱ و ۳ دانشگاه فرهنگیان استان لرستان در روزهای پنجشنبه 21/07/1401 و جمعه 22/07/1401 به مدّت ۱۶ ساعت به صورت حضوری در سالن کنفرانس پردیس علّامه طباطبایی لرستان برگزار گردید .
ابتدا پس از تلاوت آیات وحی ، دکتر عربان سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان لرستان ضمن خوش آمدگویی به اساتید کارورزی شروع سال تحصیلی جدید را تبریک گفتند و همچنین مقارن بودن تشکیل این دوره با ولادت باسعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) را تبریک و تهنیت گفتند . ایشان موضوع کارورزی را از موضوعات بسیار مهّم و حسّاس دانشگاه فرهنگیان و امر آموزش دانستند و با اشاره به مسئولیّت ها و وظایف اساتید در این حوزه، از جمله حضور و غیاب ، جدیّت اساتید و نظارت دقیق بر کار دانشجو - معلمان و هماهنگیهای لازم با مدیران مدارس جهت فراهم نمودن شرایط لازم روحی ، روانی و علمی برای دانشجویان و حضور آنان در کلاس درس را بسیار مهّم وجدّی برشمردند.
در ادامه دکتر م . عبدی از اساتید برجسته مرکز زینب کبری دانشگاه فرهنگیان شهرستان بروجرد که مدرس این دوره بودند به شرح و تفصیل مراحل کارورزی پرداختند. وی با اشاره به موضوع مشاهده تامّلی در کارورزی (1) بیان نمودند که دانشجو معلّم باید ابتدا تجربه های لازم حضور در مدرسه را کسب نماید. ایشان در مورد سرفصل ها ، تقویم آموزشی و شاخص های فضای آموزشی نیز به بحث وتبادل نظر پرداختند واشاره نمودند که فلسفه ی کلّی کارورزی (1) این است که معلم فکور وتوانمند تربیت نماید. وی با اشاره به دیدگاه نظریه پردازان متفاوت درباره کارورزی(1) و همچنین نظریه های یادگیری تجربی به تبیین و تشریح دیدگاه های صاحب نظران درباره کارورزی پرداختند .
در روز دوم دوره ی آموزشی نیز، دکتر م . عبدی مشخصّاً به تشریح مبانی و جزئیات کارورزی (3) و اهمیّت این درس در دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با سایر دروس پرداختند و با اشاره به معرفی هدف ، شیوه ی کار ، محصول و پیامد این درس به اهمیّت مقوله ی کنش پژوهی و طراحی یادگیری که از عناصر اصلی این مرحله است اشاراتی داشتند. وی همچنین با اشاره به تعریف لغوی کنش پژوهی و اقدام پژوهی به تفاوت های اساسی میان این دو مقوله پرداختند. ایشان با بیان اینکه در برنامه کارورزی (3) کارورز باید به جای اینکه به مطالعه و بهبود محیط کار بپردازد، باید به مطالعه عمل و بهبود خود در زمینه ی توانایی های شخصی بپردازد،
در ادامه دکترم. عبدی ضمن بررسی مراحل کنش پژوهی و مؤلفه های آن در این دوره در خصوص تحلیل محتوای یادگیری و مراحل طراحی یادگیری درباره ی جزئیات کارورزی (3) به ایراد سخن پرداخت .
در پایان ، هر کدام از اساتید کارورزی حاضر درجلسه ، به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود برای هرچه بهتر شدن روند فعالیّت های کارورزی و کیفیّت بخشی بدان در دانشگاه فرهنگیان و نحوه ی مطلوب اجرای آن در مدارس وابسته به ابراز نظر پرداختند و با بیان دیدگاه های نهایی خود به جمع بندای مطلوب و عملیاتی پیرامون مسائل کارورزی (1) و (3) رسیدند و همچنین به نتایجی ملموس وعینی درباره ی نحوه ی اجرای آن در مدارس نایل گردیدند.